הסרת שיער באינפרא (IPL)

הסרת שיער באינפרא

הסרת שיער באינפרא זוהי הגדרה עממית לטיפול המבוצע על ידי קרן אור- באנגלית Intense Pulsed Light I.P.L (פעימת אור בתדירות גבוהה), השימוש המונח אינפרא, או אינפרא אדום(infrared) נהיה נפוץ מכיוון שזהו אורך גל המוכר לרוב האנשים.

לרוב מבוצע במכשיר טיפולי הסרת שיער או טיפולים להעלמת כתמים. במכשיר ישנה מנורה המכילה בתוכה גז בשם קסנון. על ידי גז זה מסוגלת המנורה לרכז אור ולשחררו באורכי גל שונים, בין היתר אורך הגל המייצר את האינפרא האדום המוכר יותר. מכשיר ה-i.p.l משמש כיום בעולם האסתטיקה להסרת שיער לצמיתות, העלמת כתמים, העלמת נימים וגם קמטוטים קטנים. המכשיר משדר  קרני אור במספר אורכי גל שונים, בזכות אורכי גל אלו יכול המכשיר להבדיל בין גוון עורנו, לבין הגוון הכהה יותר של מה שאנו רוצים לטפל בו- שיער, הכתמים או הנימים. בזכות זיהוי וריכוז קרני האור בגוונים הכהים יותר, נוצר חום אשר משמש להריסת שורשי השיער, המסת הנימים הבולטים או הבהרת הכתמים.  אם נפשט את העניין, קרן האור מזהה את המטרה ומתרכזת בה, והחום שנוצר הורס אותה.

יתרונות הטיפול בIPL

יתרון מכשירי הi.p.l  על מכשירי הלייזר הוא יצירת מספר אורכי גל שונים, תכונה זו מאפשרת לטפל גם בבעלי גוון עור כהה על ידי התאמת אורך הגל על פי הפרשי הגוונים בין העור לשיער.
חשוב לציין כי מומחיות המטפל ורמת המקצועיות שלו מאוד חשובים בטיפולים אלו, מטפל טוב צריך לדעת לזהות את סוג העור וגוונו ולהתאים את אורך הגל הנכון.

חסרונות

חסרונו של המכשיר כמעט ואינו קיים, עוצמת ה i.p.l. נמוכה מזו של הלייזר אך אחוזי הצלחת הטיפול הם עד כ-95% למכשירי הi.p.l , בעבר אחוזי ההצלחה היו נמוכים יותר מאשר טיפולי הסרת שיער בלייזר, ברם ההבדלים האלו הצטמצמו עם התקדמות הטכנולוגיה וכיום הם אינם משמעותיים, בעיקר לאור העובדה שהמכשיר מאפשר טיפולים לבעלי עור כהה (לעומת מכשירי לייזר, אשר לא מאפשרים  טיפולי הסרת שיער לבעלי עור כהה).
חשוב לציין כי לבעלי שיער בהיר, בלונדיני או ג’ינג’י, שנני סוגי הטיפולי לא יעזרו, זאת מכיוון שגם קרן האור וגם מכשירי לייזר יודעים לזהות רק גוונים כהים  ולהתמקד בהם (כך הם הורסים את השיער).

 

טיפולים המבוצעים בעזרת המכשיר:

ישנם שני טיפולים עיקריים המבוצעים על ידי מכשירי IPL (אינפרא אדום, קרן אור).
הראשון והמוכר לרובנו הוא טיפול הסברת שיער, בשנים האחרונות מכשירי הIPL איכותיים יותר ועקב כך טיפולי פוטו-ריג'וביניישן הפכו להיות פופולאריים ביותר.

הסרת שיער

מכשיר הi.p.l יודע לזהות את פיגמנט המלנין הקיים בשיער, להתרכז בו ובשורשו ולהרוס אותו על ידי החום אותו הוא מפיץ. על מנת להסיר את השיער לאורך זמן, יש לבצע בין 5 ל- 10 טיפולים,  בהפרשים של כחודש, תלוי באזור המטופל, גוון העור והשיער ואיכות המכשיר.
זאת מכמה סיבות:

  1. בכל הנוגע להסרת שיער עם המכשיר, אחוזי ההצלחה  הינם 85% עד 95%,  תלוי בגוון השיער והעור, עוביו של השיער ושל שורש השיער.
  2. לשיער יש מחזור צמיחה ובזמן הטיפול כשני שליש מהשיער לא צומח או בתהליכי צמיחה, כך שהקרן אור לא יכולה לזהות את גוונו ולהרוס אותו.
  3. שינויים הורמונאליים אשר גורמים ליצירת תאים חדשים  המייצרים שיער. (בשום פנים ואופן אין לבצע טיפול בזמן שינויים הורמונאליים או בזמן נטילת תרופה העלולה ליצור שינויים אלו).

הליך הטיפול:

  1. לפני הטיפול מגלחים או מקצרים את השיער עם מכונה באזור המטופל, זאת מכיוון שקרן האור הנקלטת בשיער ועושה דרכה לשורש  השיער על מנת להרוס אותו, מאבדת מיעילותה כאשר היא עוברת לאורך כל השיער. סיבה נוספת היא שהשיער אשר קולט את החום ונמצא על שטח פני העור, יצרוב את העור ויגרום לתחושה של אי נעימות וסימנים אדומים קלים.
  2. לאחר קיצור השיער נמרח ג’ל שמטרתו היא לרכז ולהעביר את קרן האור בצורה טובה יותר עד לשורש השיער ובנוסף לעזור לקרר את האזור המטופל שיתחמם כאשר נפעיל את קרן האור.
  3. כיוון המכשיר לספקטרום הרצוי. לפני תחילת הטיפול יכוון המטפל את המכשיר לאורך הגל הרצוי על גוון המטופל, חשוב לציין שכאן הניסיון והידע של המטפל מאוד חשובים.
  4. לאחר כיוון המכשיר לטווח הרצוי, עוברים עם המכשיר ושולחים פולס סנטימטר אחרי סנטימטר באזור המטופל.
  5. בסיום הטיפול מנגבים את הג’ל ומורחים משחה נגד כוויות ( בדרך כלל ביאפין או סילברול).

תוך שבועיים בערך ינשור השיער וכשבועיים לאחר מכן נגיע לטיפול הבא. אסור להיחשף לשמש כשבוע לאחר הטיפול ומומלץ לא להיחשף גם תקופה שלאחר מכן, עד לטיפול הבא, אם בכל זאת  נחשפתם, מרחו קרם בעל מקדם הגנה גבוה 30spf לפחות, ועשו זאת כל שעה וחצי עד שעתיים.

תופעות לוואי: לאחר הטיפול ישנה תחושה של חום ועקצוצים קלים, תתכן כוויה קלה שתעבור תוך יומיים.

למי הטיפול מתאים: בעלי עור בהיר ובעלי עור כהה, עד לגוון מסוים, בעלי שיער חום או שחור. הטיפול אינו מתאים לבעלי שיער בהיר, בלונדיני או ג’ינג’י.

פוטו רג’וביניישן- העלמת קמטוטים, כתמים ונימי דם בולטים.

במהותה, הפעולה הינה זהה להסרת שיער- קרן האור מזהה את הגוון הכהה של הכתם, הנימים או הורידים והחום מפזר וממיס את המלנין או את הנימים באזור המטופל.  כמות הטיפולים נעה בין 1 ל 3  שוב תלוי באזור המטופל, בגוון וסוג עורו.

הליך הטיפול:

  1. מורחים ג’ל באזור הכתם או הנימים, שוב על מנת להעביר את אנרגיית החום בצורה טובה יותר לכתם (דוגמא לריכוז האור על ידי נוזל ניתן לראות בכל בריכה, שימו לב שעל קרקעית הבריכה נוצרים פסים מרוכזים של אור, אלו הם קרני שמש הפוגעות במים ומתרכזות יחדיו עד אשר פוגעות בקרקעית).
  2. במידה ובאזור המטופל צומח שיער ולא מעוניינים ליצור קרחת יער (בדרך כלל גברים באזור הידיים), יש לתלוש את השיער מהשורש לפני הטיפול (להסירו בשעווה), כך שקרן האור לא תזהה את הגוון הכהה של השיער וכך לא תחדור לשורשו.
  3. כיוון המכשיר לאורך הגל הרצוי, כאן מומחיות המטפל חשובה אף יותר, זאת מכיוון שבאזור שיש כתם, כהה או בהיר, תאי המלוניציטים, הנותנים לנו את גוון העור פגועים(אחרת לא היה כתם) ויש לנהוג עמם ביתר תשומת לב על מנת לא לדרבן אותם לחזור וליצור שוב את הכתם.
  4. פעולת העלמת הכתם מתבצעת באותה צורה כמו הסרת השיער, עוברים סנטימטר אחר סנטימטר ושולחים פולסים של אור.
  5. עם סיום הטיפול ננגב את הג’ל ונמרח משחה נגד כוויות, ביאפין או סילברול.

חשוב לציין שבכל תקופת הטיפול לא מומלץ לחשוף את איזור הכתם לקרני שמש, אם בכל זאת אין ברירה, למרוח שכבה נדיבה של קרם בעל מקדם הגנה גבוה. אורך הטיפול הינו כרבע שעה בכל איזור, תלוי גם בגודל הכתם.

תופעות לוואי: לאחר הטיפול נוצר גלד (קליפה) באזור בו טיפלנו. כשבועיים עד שבועיים וחצי לאחר הטיפול הגלד  יתקלף ואז נוכל לבצע את הטיפול הבא.
למי הטיפול מתאים: הטיפול מתאים כמעט לכל איזור בגוף, פנים, גב הידיים, מחשוף, צוואר (לא מתחת לתנוך האוזניים!) והגוף עצמו. כמובן שלבעלי עור בהיר יהיה יותר קל להעלים את הכתם אך גם לבעלי עור כהה, עד גוון מסוים, ניתן להעלים כתמים. בכתמי פיגמנטציה בהירים (בהרת) לא נוכל לטפל על ידי מכשיר זה, מכיוון שהוא יודע לזהות גוונים כהים ולא בהירים. (לכתמים בהירים פילינג עמוק יוכל לעזור).

מומלץ לקרוא:

 

כתיבת תגובה