האמת מאחורי הסיליקון!

- (2)

בעשור האחרון תפס הסיליקון תאוצה וכיום הוא משמש כאחד החומרים העיקריים למילוי ועיצוב שפתיים והצערת עור הפנים על ידי מילוי קמטים. עם הביקוש הגדל, נוצרה מחלוקת בקרב הפלסטיקאים האם הזרקת הסיליקון הוא טיפול בטוח או לא. במאמר זה אנו נבהיר את המחלוקת ארוכת השנים אך ראשית, על מנת להבין אותה, נסביר את התהליך עליו מדובר, הזרקת סיליקון טהור.

הטיפול

הטכניקה שנחשבת היעילה והבטוחה להזרקת סיליקון טהור נקראת "הזרקת מיקרו טיפה" – (micro-droplet technique injection ) בשיטה זו מזריקים טיפות זעירות של סיליקון תחת שכבת הדרמיס של העור, הסיליקון מעורר את הגוף לייצר חלבון קולגן העוטף את טיפת הסיליקון. מעטפת טבעית זו אשר יוצר הגוף, שומרת על הסיליקון שלא יזוז ומגנה עליו מפני תזוזה תחת העור. תהליך הזרקת הסיליקון אורך דקות ספורות בלבד אך מכיוון שמזריקים כמות קטנה כל טיפול, על מנת לתת לקולגן לעטוף ולשמר את הטיפות שהוזרקו, יש לערוך 8-5 טיפולים עד לתוצאה הסופית. משך ההשפעה של הסיליקון הוא מהארוכים בתחום המילוי ועיצוב, אורך החיים שלו מוגדר לצמיתות אולם עקב המשך ההזדקנות של עור הפנים, נוטים לומר כי השפעת הסיליקון מחזיקה בין 5 ל- 15 שנים.  הטיפול מיועד למילוי ועיצוב שפתיים ומילוי קמטים וקמטוטים בעור הפנים.

הסיבה למחלוקת?

בתחילת שנות התשעים ולאחר שהוכחו כטיפולים זולים יותר, יעילים ובעלי פחות סיכונים מהחלופות הקיימות, תפסו טיפולי הזרקת הסיליקון תאוצה. מכיוון שהסיליקון מהווה תחליף טוב לניתוח מתיחת פנים ויכול להיעשות על ידי כל רופא כללי, כניסתו לשוק משכה את תשומת ליבם של מספר פלסטיקאים בארץ, אשר הבינו שהטיפול עלול להוות מתחרה רציני לשירותיהם. פלסטיקאים אלו נפגשו לישיבה בה החליטו לנסות למנוע את אישור זריקות הסיליקון, על ידי העלאת מספר טענות בפני משרד הבריאות-

טענות הפלסטיקאים

1. הזרקת הסיליקון עלולה לפתח תאים סרטניים.

2. תופעת ה"נדידה"- תזוזה של החומר מתחת לפני העור, עלולה להופיע לאחר הזרקת סיליקון.

3. הסיליקון עלול לגרום לגרנולומה (התפתחות של דלקת כתוצאה מחדירת גוף זר).

4. ברוב העולם, הסיליקון אינו מאושר להזרקה.

5. כיום רופא אשר אינו פלסטיקאי יכול להזריק סיליקון מבלי לעבור הכשרה מיוחדת, דבר אשר מהווה סיכון בפני עצמו.

טענות אלו היוו בסיס לשמועות אשר נפוצו באותה תקופה על הזרקות הסיליקון ועד היום משפיעים על תודעתם של אלו שנחשפו אליהם.
למרות טענות הפלסטיקאים, בשנת 2000, לאחר כשנתיים של בדיקה מעמיקה, החליט משרד הבריאות לאשר את הזרקות הסיליקון. זאת לאחר שכל טענה שהועלתה על ידי הפלסטיקאים הופרכה כמעט לחלוטין על ידי טענות רפואיות אחרות-

הטענות המפריכות

1. לאחר יותר מ70 שנה של אלפי מחקרים בעולם, לא התגלתה שום הוכחה שהזרקת סיליקון הינו הליך מסרטן או גורם למחלות אימונולוגיות.(כאשר הפלסטיקאים העלו את הטענה שהסיליקון מסרטן, הם שכחו לציין כי העכברים עליהם בוצע הניסוי הם מזן המפתח סרטן לאחר החדרה של כל גוף/חומר זר לגופם).

2. תופעת הנדידה בהקשר לסיליקון הייתה קיימת לפני 40 שנה כאשר הזריקו סיליקון בכמויות גדולות לשדיים או מתחת לעור הפנים.
אין שום מחקר, מאמר או אזכור המאשר את תופעת הנדידה לאחר הזרקת סיליקון טהור בשיטת המיקרו טיפות. יותר מכך, נדידה של סיליקון לאחר הזרקה אינה גורמת לנזק רפואי או אסתטי והטיפול לתיקון הנדידה הינו פשוט ומהיר.

3. הגרנולומה (דלקת כתוצאה מחדירת גוף זר), עלייה מדברים הפלסטיקאים יכולה להיווצר כתוצאה מחדירה של כל גוף זר לתוכנו.  הסיליקון הינו אחד החומרים הבטוחים ביותר לשימוש מהבחינה הזאת, הוא קיים כציפוי במחטים, שקיות אינפוזיה, חוטי התפירה בזמן ניתוח, אוטמי לב ועוד…  מבין כל חומרי המילוי, הסיליקון הוא בעל האחוז הנמוך ביותר להיווצרות גרנולומה, 1:10000- 1:5000, לשם השוואה לקחנו שני חומרים אחרים המשמשים למילוי- קולגן 1.5:100   והארטקול  20:100 (20%!), לכל אחד מהם סיכויים הרבה יותר גבוהים לפתח גרונולומה מאשר לסיליקון.

4. הטענה כי הזרקת סיליקון אינו מאושרת ברוב העולם הייתה שגויה מכיוון שישנם השתלמויות לרפואה אסתטית במוסדות גבוהים בעולם. בנוסף, החומר אושר כמעט בכל העולם, בכללו משרד הבריאות של ארצות הברית(F.D.A- Food and Drug Administration), איטליה, צרפת, אנגליה, בלגיה ורובו הגדול של מדינות אירופה.

5. הרופאים הכלליים, מתוקף תפקידם, גם אם אינם פלסטיקאים, מזריקים חומרים מסוכנים, חלקם אף יותר מהסיליקון, כך שמגוחך לטעון כי רופא אינו מוסמך להזריק סיליקון שנחשב מסוכן פחות מחומרים אחרים אותם הרפואה אישרה עשרות שנים קודם.

לאחר הבהרת העובדות, הסיליקון אינו מסוכן יותר מכל חומר אחר שמזריקים למילוי קמטים ועיצוב שפתיים, הוא אף בטוח יותר והסיכונים הטמונים בתוכו נמוכים גם מחומרי המילוי השונים וגם מהטיפולים האחרים המוצעים כתחליף. יש לציין כי ייתכן ובמקרים בהם יש הרבה עור עודף, המטפל ימליץ על מתיחת פנים או במקרה והכוונה היא להבהיר כתמים יומלץ לעשות פילינג כימי, כך או כך הזרקת הסיליקון עדיין זולה ובטוחה יותר מהחלופות הקיימות בתחום האסתטיקה.

כתיבת תגובה