טיפים להעלמת כתמי עור

ציון גולשים
[סה"כ: 61 ממוצע: 2.8]

המדריך המלא: כל השיטות להעלמת כתמי עור

עם כתם על המצח ונמש על האף – אמנם הקיץ עבר חלף לו, אבל הוא בוודאי הותיר בנו את סימניו. אם גם אצלך עור הפנים מתחיל להיראות כמו מפת ארצנו, הכתבה הבאה תבהיר לך איך לטשטש, להעלים ולהיפטר מהכתמים אחת ולתמיד. כל השיטות, כל הפתרונות

אחד הסודות השמורים של הצוענים, שעברו במשך מאות בשנים מפה לאוזן, היה שיטה מיוחדת לשימור עור הפנים. על ידי מירוק העור במרקחת עשבים סודית (הגרסה הקדומה לפילינג, כנראה) הם הצליחו להסיר את הכתמים שנוצרו מהשהייה המרובה בשמש.

המודעות לנזק האסתטי שגורמת השמש לעור היא עתיקת יומין לפחות כמו הסוד הזה של הצוענים. בעוד שאלה חיפשו פתרונות לכתמים שכבר נוצרו, עטו נשות
האצולה האירופיות כפפות ואחזו בשמשיות כדי למנוע מראש את היווצרותם. כיום הפכה מלאכת הסרת הכתמים לתעשייה משגשגת, החל מטיפולים פשוטים יחסית בעזרת משחות הבהרה ותכשירים קוסמטיים, דרך טיפולי פילינג, וכלה בטיפולים החדשניים ביותר בעזרת קרני אור.

כיצד בכלל נוצרים כתמי העור? האם כל כתם אפשר להסיר? מתי יספיק קרם הבהרה קוסמטי או טיפול קצר אצל רופא העור, ומתי כדאי לנסות שיטות משוכללות ויקרות יותר?

ישנם שני סוגים עיקריים של כתמי עור, הסוג הראשון הוא כתמים שסיבתם תורשתית. אלה הם השומה על שם בקר Beckers Nevues)) כתם חום מלווה בשיעור המופיע אצל כחצי אחוז מהגברים הצעירים בגיל ההתבגרות, בעיקר על הכתפיים, על קדמת החזה או על השכמות, וכתמי ´קפה בחלב´: כתמים בצבע חום בהיר שיכולים להופיע בכל גיל ובכל חלקי הגוף.

הסוג השני, שכולל למעשה את רוב הכתמים, קשור בחשיפה לשמש: נמשים, כתמי גיל וכתמי הריון. נמשים הם הכתמים השטחיים ביותר, והם נוצרים מעלייה בפיגמנטציה בתאי האפידרמיס, השכבה העליונה של העור. לעומתם, כתמי הגיל, המכונים גם ´כתמי כבד´ בגלל צבעם, הם עמוקים יותר. אלה נוצרים באזורים שנחשפו במשך שנים לשמש, עקב עלייה במספר המלנוציטים (התאים המייצרים את פיגמנט המלנין), שנמצאים בעיקר בשכבה התחתונה של האפידרמיס.

כתמי הריון, הקרויים גם ´מלזמה´, הם כתמים רחבים וסימטריים, המופיעים בעיקר באזור הלחיים ומרכז המצח אצל נשים צעירות בזמן הריון או עקב נטילת גלולות. גם כאן יש עלייה במספר ובפעילות המלנוציטים כשהחשיפה לשמש מגבירה את ייצור המלנין.

מדוע בכלל נוצרים כתמי השמש?

מדובר, למעשה, במנגנון הגנה של העור שנועד לסנן את קרני השמש בעזרת יצירת פיגמנט על ידי התאים המייצרים מלנין. כאשר אנו נחשפים לשמש, המלנוציטים מייצרים יותר מלנין והעור מתכהה.

מאילו כתמים אפשר להיפטר, ואילו נחשבים סרבניים במיוחד?

הכתמים הקלים ביותר להסרה הם נמשים וכתמי שמש, שבהם הצטברות הפיגמנט נותרת בשכבה העליונה של העור. בכתמי הריון, שבהם מסיבה לא ברורה הפיגמנט מצטבר בדרמיס, שכבת העור העמוקה, קשה הרבה יותר לטפל. הכתמים הבעייתיים ביותר הם התורשתיים. את השומה על שם בקר אי אפשר להסיר, ובדרך כלל גם לא את כתמי הקפה בחלב. אלה האחרונים, גם אם מצליחים להסירם, חוזרים אחר כך מסיבה לא ברורה".

משחות רפואיות

המשחות להבהרת כתמים מבוססות על תרכובת, שאותה מכינים בבית המרקחת על פי מרשם של רופא עור החומר העיקרי בתרכובת הוא הידרוקינון, חומר הבהרה שחודר אל תאי המלנין והורס אותם", זהו, אגב, החומר ששימש לטיפול ההבהרה המפורסם של הזמר מייקל ג´קסון, אלא שבמקרה שלו החומר הוזרק ישירות לווריד.

המשחה מכילה הידרוקינון בריכוז של 5%-4%, בהתאם לגון הכתם, חומצה רטינואית (ממשפחת הרטינול) לקילוף עדין של שכבת העור העליונה, המאפשרת להידרוקינון לחדור טוב יותר לעור, וכן מעט הידרוקורטיזון להפחתת הגירוי שחומרים אלה עלולים לגרום. ישנם גם תכשירי הבהרה קוסמטיים שמכילים הידרוקינון וחומצה רטינואית, אולם הריכוז שלהם בתכשירים אלה נמוך בהרבה, ולכן לרוב אינו יעיל.

איך זה עובד: את המשחה מורחים לבד, בבית, באופן נקודתי אך ורק על הכתמים, משום שמריחה באזורים אחרים עלולה לגרום לגון עור שונה ובהיר יותר. מומלץ למרוח בלילה, ולהקפיד למרוח קרם עם מסנן קרינה בבוקר, שכן השילוב של רטינול עם קרינת השמש עלול לגרום להתכהות נוספת. מדובר בטיפול ארוך טווח, הנמשך לפחות חצי שנה, ולכן יש צורך בהרבה אורך רוח מצד המטופל.
למה זה מתאים: בעיקר לנמשים ולכתמי שמש קטנים ולא כהים מאוד, באזור הפנים והצוואר.

תוצאות: רק כעבור חודשים אחדים, וגם אז לא תמיד הן משביעות רצון.

חסרונות ותופעות לוואי: החיסרון הגדול הוא בכך שהטיפול דורש השתתפות ארוכת טווח של החולה, ולכן לא תמיד הוא מצליח. לעתים רחוקות, בעקבות שימוש לא נכון (מריחה מעבר לכתם עצמו) או חשיפה לשמש, המשחות עלולות לגרום דווקא להתכהות הכתם, או להיווצרות כתמים בהירים. לכן יש להשתמש בהן במדויק על פי הדרכת הרופא.

חנקן נוזלי ("שלג")

גם זה טיפול נקודתי, אלא שהפעם מבצע אותו רופא עור. חנקן נוזלי הוא נוזל קר מאוד (מינוס 180 מעלות) שגורם לכוויית קור קלה, ובכך הורס את השכבה העליונה של האפידרמיס.

איך זה עובד: מורחים או מתיזים את החומר על העור. במהלך הטיפול חשים צריבה, המזכירה כווייה מנתז שמן בעת טיגון.

החלמה: כמו בכווייה. כעבור ימים אחדים מופיע גלד חום בהיר עד כהה שמתקלף בתוך כמה ימים. בימים הראשונים מומלץ למרוח משחה אנטיביוטית כדי להפחית את התגובה הדלקתית ולמנוע זיהום.

למה זה מתאים: בעיקר לכתמי שמש לסוגיהם. מומלץ יותר לבעלי עור בהיר, ורצוי לבצע טסט מוקדם באזור לא חשוף כדי לבדוק את תגובת העור.

תוצאות: בתוך ימים ספורים, לאחר שהעור המטופל מתקלף, נוצר עור חדש, בהיר יותר.

חסרונות ותופעות לוואי: בעור כהה הטיפול עלול לעתים להחמיר את המצב ולגרום לחוסר פיגמנטציה שיתבטא בכתם בהיר מדי, או ליתר פיגמנטציה שיתבטא בכתם כהה עוד יותר.

מחיר: הטיפול אינו עולה כסף וניתן במסגרת סל הבריאות.

פילינג

הטיפול בפילינג (כימי או בעזרת לייזר) מתבצע באזורים נרחבים ולא נקודתיים, בשלוש דרגות עומק: שטחי, בינוני ועמוק. הפילינג גורם לכוויות מבוקרות בעור, בדומה לכוויות שמש, על פי סוג החומר הכימי וריכוזו, או על פי עוצמת קרני הלייזר. פילינג שטחי גורם לקילוף שכבת העור העליונה (האפידרמיס) בלבד, הפילינג הבינוני מקלף את העור עד לחלקו העליון של הדרמיס (שכבת העור שמתחת לאפידרמיס), ואילו הפילינג העמוק מגיע עד לחלקו העמוק של הדרמיס.

כעבור יומיים עד שבועיים, בהתאם לסוג הפילינג ועומקו, מתחילים תאי עור חדשים ליצור אפידרמיס חדש, ובדרמיס מתחילים להיווצר סיבי קולגן חדשים, המהווים מעין שלד תמיכה לעור החדש שנוצר. בו זמנית מתרבים סיבי האלסטין המעניקים לעור גמישות.

כל סוגי הפילינג מתאימים יותר לאזור הפנים והמחשוף, ופחות לעור הידיים ולצוואר. בידיים ובצוואר העור דק בהרבה, כך שהקילוף מגיע ישירות לשכבות העמוקות ועלול לגרום להצטלקויות.

פילינג כימי שטחי

הטיפול מתבצע בדרך כלל על ידי קוסמטיקאיות, באמצעות חומצת פירות או חומצה לקטית (חומצת חלב) בריכוז של 15%, המסירות את השכבות העליונות של האפידרמיס, שהן למעשה שכבת התאים המתים.

איך זה עובד: לאחר ניקוי יסודי של העור מורחים עליו את החומר בריכוז המתאים למטופל, משאירים למשך דקות אחדות ושוטפים. בזמן הטיפול מרגישים צריבה וכאב קל.

החלמה: מהירה מאוד. אחרי הטיפול מופיע אודם קל, שעלול להישאר למשך כמה ימים. תחושת הצריבה חולפת בתוך שעות ספורות. אצל מטופלים מסוימים ייתכן גם קילוף עדין מאוד של העור.

למה זה מתאים: בעיקר לכתמים עדינים מאוד. שילוב של טיפול בפילינג שטחי עם משחות מבהירות עשוי להבהיר גם כתמי הריון.

תוצאות: כעבור ימים אחדים העור נראה קורן ובוהק יותר, והכתמים בהירים מעט יותר. רצוי לחזור על הטיפול 5-3 פעמים בהפרשי זמן של 4-3 שבועות, עד להשגת האפקט הרצוי.

חסרונות ותופעות לוואי: באופן כללי מדובר בטיפול בטוח. לעתים נדירות, בעיקר בעור כהה, עלולה להופיע התכהות לאחר הטיפול.

פילינג כימי בינוני

החומר הטיפולי כאן הוא חומצה טריכלורואצטית, שהיא חזקה יותר מחומצות הפירות והחלב. הריכוזים נעים בין 15% ל-50%, ובדרך כלל 35%. בניגוד לפילינג השטחי, הטיפול מתבצע אך ורק על ידי רופא עור או פלסטיקאי, משום שטיפול לא נכון עלול לגרום לכווייה עמוקה".

איך זה עובד: כמו הפילינג השטחי, מריחה של החומר לאחר ניקוי הפנים. בזמן הטיפול מרגישים צריבה, וכדי להרגיע את הכאב מורחים בתום הטיפול וזלין. הטיפול יכול להיעשות בריכוז גבוה יותר בפעם אחת, או לחלופין כמה פעמים בריכוז נמוך, עד להשגת התוצאה הרצויה.

החלמה: מתארכת ככל שריכוז החומר גבוה יותר, ובדרך כלל איטית יותר מאשר בפילינג שטחי. הכווייה, האודם והקילוף חזקים יותר, ובשלושת הימים הראשונים אי אפשר בדרך כלל לצאת מהבית. כעבור חמישה ימים עד שבוע אפשר לחזור לשגרה.

למה זה מתאים: בעיקר לכתמי שמש למיניהם, כולל כתמי גיל.

תוצאות: בתוך שבוע עד עשרה ימים צומח עור חדש, ללא כתמים.

חסרונות ותופעות לוואי: אין כמעט, אולם אצל בעלי עור כהה עלולה להופיע התכהות לאחר הטיפול, בעיקר כאשר ריכוז החומר גבוה.

פילינג כימי עמוק

"הטיפול מתבצע אך ורק על ידי פלסטיקאים, בעזרת חומצה הנקראת פנול, בריכוז גבוה של 88%. הפנול מקלף את העור עד לשכבה העמוקה של הדרמיס, מה שמבטיח הסרה מוחלטת של הכתמים.

איך זה עובד: בחדר ניתוח, תחת ניטור, משום שהפנול הוא חומר רעיל, ושימוש לקוי עלול לגרום לספיגתו בדם ברמות גבוהות, ובעקבות זאת לנזקים לכבד וללב ולהפרעות קצב. כדי למנוע את ספיגת החומר בדם מריחת הפנול חייבת להתבצע לאט מאוד ובהדרגה. החומר גורם לאלחוש מקומי, כך שהטיפול כמעט אינו מלווה בכאב. לכל היותר יש צורך בטשטוש קל.

החלמה: כשבועיים. בלילה הראשון עלולים לסבול מכאבים, שלרוב אפשר להרגיע בעזרת משככי כאבים פשוטים, כגון אופטלגין.

למה זה מתאים: לכל סוגי הכתמים, פרט לכתמי לידה, שבהם הפיגמנט נמצא בשכבת העור העמוקה ביותר.

תוצאות: בדרך כלל בתוך עשרה ימים עד שבועיים.

חסרונות ותופעות לוואי: לבעלי עור כהה תהליך הריפוי של הפצע הנגרם מהקילוף עלול לגרום לצלקת חומה יותר; טיפול לא נכון, כאמור, עלול לסכן את הכבד והלב; מכיוון שהחומר הורס את תאי המלנין ומונע יצירת פיגמנטציה, העור עלול להיראות לבן, כמו רוח רפאים. לרוב אין צורך בפילינג עמוק להבהרת כתמים בלבד, ודי בפילינג בינוני בריכוז לא גבוה, אלא אם כן רוצים להסיר באותה הזדמנות גם קמטים.

פילינג בלייזר

בלייזר אפשר לבצע פילינג שטחי, בינוני או עמוק, בהתאם לעוצמת הקרינה, למשך הטיפול ולמספר הפעמים שבהן מעבירים את הקרן על פני העור. בדרך כלל מבצעים בעזרתו פילינג בינוני ועמוק. יתרונו הגדול הוא ביכולת לשלוט בעומק הקילוף על ידי שליטה בעוצמת הקרינה ובמשך החשיפה. בטיפול בעזרת הלייזר מורידים למעשה שכבה אחר שכבה של העור, ולכן יש שליטה רבה יותר על העומק, בניגוד לחומר הכימי שקשה לצפות עד כמה הוא יחדור.

איך זה עובד: טיפול חד-פעמי, שמתבצע בהרדמה מקומית או בטשטוש עמוק (אפשר גם בהרדמה כללית). שעתיים לפני הטיפול מורחים על האזור קרם אלחוש להפחתת הכאב. בניגוד לפילינג הכימי, שבו העור מתקלף מעצמו אחרי הטיפול, בלייזר הקילוף מתבצע במהלך הטיפול, ובסיומו העור נמצא במצב של כווייה לאחר שהשלפוחית כבר ירדה, כלומר, ללא שכבת העור החיצונית.

החלמה: לא פשוטה. לאחר הטיפול יש תחושת צריבה בעור, אדמומית ונפיחות רבה, המקשה לעתים אפילו על פקיחת העיניים, ממש כמו בכווייה קשה. להקלה על הכאב מורחים וזלין. כדי למנוע התפרצות הרפס (הטיפול בלייזר עלול, מסיבה לא ברורה, לעורר את הנגיף), חייבים להשתמש החל מהלילה הקודם בטיפול מונע הרפס, כמו זובירקס או ולטרקס, ולמניעת זיהומים יש ליטול אנטיביוטיקה לפני הטיפול ואחריו. האדמומית נותרת על הפנים עד 4-3 חודשים, אולם אפשר להסוותה במייק-אפ.

למה זה מתאים: בעיקר לכתמי שמש, כולל כתמי הריון (אם כי באלה, כאמור, לא מובטחת הצלחה מלאה).

תוצאות: כעבור 14-10 יום מופיע עור חדש, ללא כתמים.

חסרונות ותופעות לוואי: כמו בכווייה רצינית, על כל סיכוניה – זיהומים, דלקות והתפרצות הרפס. לאחר הטיפול העור רגיש, ואסור לצאת החוצה ללא מקדמי הגנה.

טיפול בקרני אור

זהו חלק מטיפול הנקרא פוטו רג´וביניישן – הצערת העור בעזרת קרני אור – ובעזרתו אפשר להעלים כתמים, אדמומיות, נימי דם וגם קמטוטים קטנים. מדובר בטיפול לא פולשני, הנחשב לחדשני ביותר להסרת כתמים, ועושה שימוש בקרני לייזר בעוצמה נמוכה, שמטפלות נקודתית בכתם.

"פירוש השם הוא ´קרן אור מחממת וממיסה´ (פוטו-תרמו-ליזיס – פוטו: קרן אור, תרמו: חום, ליזיס: המסה)". "מדובר באנרגיית אור ההופכת לאנרגיית חום. קרן הלייזר נקלטת במלנין שבתוך הכתם, ומבהירה רק את הכתם עצמו, בלי לגרום נזק סביבו".

איך זה עובד: מורחים ג´ל מקרר, מכוונים את קרן האור לאורך הגל המתאים, ומפעילים אותה על כל כתם בנפרד, למשך כ15- דקות. בדרך כלל די ב3-1- טיפולים, בהפרש של 4-3 שבועות, בהתאם לגון הכתם, לצבע העור ולגיל המטופל. בכתמי גיל, שנוצרים מחשיפה בת שנים לשמש, יש צורך ב5-3- טיפולים. בעת הטיפול חשים מעין צריבה קלה לשנייה אחת בכל פעם שהלייזר מופעל.

החלמה: מהירה ביותר. זהו אחד היתרונות העיקריים של הטיפול. "למעט אדמומית נקודתית ולעתים תחושת רגישות קלה שחולפות בתוך שעות אחדות, אין כל כאב או אי נעימות לאחר הטיפול, ואפשר לשוב לשגרה".

למה זה מתאים: לכל האזורים, כולל הצוואר וגב הידיים, וגם בעור כהה (אם כי הטיפול בו מסובך יותר מאשר בעור בהיר. ראו מסגרת).

תוצאות: ימים ספורים אחרי הטיפול הכתם נעשה כהה יותר, בגלל הצריבה, ולאחר מכן הצבע הכהה יורד והעור מתבהר.

חסרונות ותופעות לוואי: אין כמעט. בכתמי גיל לעתים הכתם עצמו נעלם, אולם עדיין נשאר שינוי במרקם העור במקום.

.

כך תבחרו טיפול

גון העור. יש לך עור בהיר? כל השיטות מתאימות לך. יש לך עור כהה? בחרי בפילינג בלייזר או בפוטו-תרמו-ליזיס.

סוג הכתם. לכתמים עדינים יספיקו משחות או פילינג שטחי אצל קוסמטיקאית. לכתמים כהים ולכתמי הריון בחרי בפילינג כימי בינוני, פילינג בלייזר או פוטו-תרמו-ליזיס.

זמן החלמה. בפילינג קל ההחלמה מיידית, פילינג בינוני דורש כחמישה ימי חופש, ובפילינג העמוק ובפילינג הלייזר – כשבועיים. בפוטו-תרמו-ליזיס אפשר לחזור לשגרה מיד לאחר הטיפול. החנקן הנוזלי הוא טיפול נקודתי שבו ההחלמה אינה מפריעה לשגרה, ושימוש במשחות מבהירות אינו כרוך בהחלמה כלל.

תופעות לוואי וסיכונים. טיפולי הפילינג יעילים, אך גורמים לכוויות בדרגות שונות, על כל המשתמע מכך. המשחות והחנקן הנוזלי אולי יעילות פחות, אבל גם הסיכון בשימוש בהן קטן יחסית, ובכל מקרה הוא נקודתי. הצלחת הטיפול במשחות דורשת גם השתתפות פעילה, עקבית ונכונה של המטופל. הפוטו-תרמו-ליזיס, שנחשבת יעילה גם לבעלות עור כהה, אינה מלווה כמעט בתופעות לוואי.

עלות. שיקול חשוב, לאור הפערים הגדולים.

מה עושים עם עור כהה

מסיבות שאינן ידועות, עור בהיר מגיב טוב יותר מעור כהה לכל השיטות, ובעלי עור כהה עלולים לעתים לפתח עודף או חוסר פיגמנטציה בעקבות טיפול להסרת כתמים. זה קורה גם בצלקות של חתכים שנרפאים. בעור בהיר הצלקת נהיית בדרך כלל בגון העור, ואילו בעור כהה היא נעשית כהה או בהירה יותר".

ומה יעשו נשות ישראל, שכ- 40%-30% מהן כהות עור? לכהות עור מומלץ להסתפק לכל היותר בפילינג בינוני, ולהימנע מפילינג עמוק. שתי השיטות המתאימות להן ביותר הן הלייזר, שמאפשר שליטה מדויקת יותר בעומק הפילינג, וכן הפוטו-תרמו-ליזיס, שמתמקד נקודתית במלנין.

במקרים מסוימים מומלץ להשתמש במשחה להבהרת כתמים, המכילה הידרוקינון, חומצה רטינואית וקורטיזון, למשך שלושה חודשים אחרי הטיפול ולעתים גם שבועיים לפניו. השילוב של טיפול בלייזר או בפילינג עם שימוש במשחה מזרז את הסרת הכתמים.

הבהרה מהמדף

לתעשיית הקוסמטיקה יש שיטות ותכשירים משלה להבהרת כתמים. עד כמה יכולים אלה להועיל, בהנחה שגם הטיפולים הרפואיים לא תמיד מבטיחים הצלחה?

טיפול קוסמטי איננו יכול להעלים כתמים באופן מוחלט. עם זאת, אפשר באמצעותו לטשטש ולהפחית שינויי גוון בעור, ולאורך זמן גם למנוע יצירה עתידית של כתמים.

בכתמים קיימים יש טעם בכלל להשתמש בתכשירים?

כאשר הכתמים כבר בולטים מאוד, לרפואה יש יותר להציע מאשר לקוסמטיקה. אבל גם אחרי טיפול רפואי חייבים לשמור על העור כדי למנוע כתמים חדשים, ובכך התכשירים מסייעים. בדומה לטיפול הרפואי, גם המרכיבים הפעילים בתכשירי ההבהרה מבוססים על שילוב של פעולת פילינג וטיפול בייצור עודף של המלנין.

ישנם שני סוגים עיקריים של מרכיבים פעילים: הראשון כולל חומרים כמו רטינול וחומצות אלפא הידרוקסיות, מטפל בשטח פני העור ומסייע להסרת עודפי תאים מתים הגורמים להדגשת הכתמים. הסוג השני כולל מרכיבים שמדכאים ייצור עודף של מלנין. שילוב בין שני הסוגים הללו, שנותן טיפול חיצוני ופנימי, הוא המיטב שהקוסמטיקה יכולה לעשות.

תכשירים מבהירים

אייג´ ספוט קורקטור, לנקסטר. תכשיר בעל גוון שמסווה כתמים קיימים ומונע יצירת חדשים, בעזרת מרכיב בשם אלבטין, המנטרל ייצור עודף של מלנין.

דיור סנואו, כריסטיאן דיור. סדרה הכוללת תכשירי ניקוי ולחות, מסכות, תמצית הבהרה, קונסילר טיפולי וקרם הגנה. מבוססת על מולקולה המעכבת את פעולת האנזים האחראי לייצור המלנין.

טרנסלוסנט ווייטנס, נינה ריצ´י. סדרה הכוללת ג´ל גרגרים, מסכה טיפולית, מי פנים, סרום וקרם לחות עם מסנן קרינה. מבוססת על גרגרים מיקרוסקופיים של שעוות החוחובה המשמשים כחומר מקלף עדין, ויטמין C כחומר הבהרה וויטמין E כאנטי-אוקסידנט.

סויה יוניפיי, רוק. קרם יום, קרם לילה ותחליב ניקוי המבוססים על פעולת חלבוני הסויה, שמאזנים ומווסתים את פעולת המלנין, ועל תרכובת של נחושת, מגנזיום ואבץ, הפועלת להשבת הזוהר לעור.

סקין קלייר, ג´רנטיק. סדרה חדשה, המשלבת תמציות צמחים פעילות וחומצות אמינו, הפועלות להבהרת העור ולהאטת תהליך הפיגמנטציה. כוללת חלב פנים, סרום, קרם יום וקרם לילה לכל גוני העור, לטיפול בנמשים, בנקודות חומות, בכתמי גיל ובכתמי שמש.

טיפים להעלמת כתמי עור written by אורח/ת באתר average rating 2.8/5 - 61 user ratings

כתיבת תגובה